divendres, 9 de febrer del 2018

Safo de Lesbos

Biografia

En el dialecte eòlic Safo vol dir "transparent, translúcid".
Safo de Lesbos o també coneguda com  Safo de Mitilene neix aproximadament cap el 650 aC i morí al voltant del 580 aC va ser una compositora i poetessa grega.
Safo provenia d'una família aristocràtica. El seu pare es deia Escamandrònim, la seva mare Cleis i tenia tres germans més petits que ella.
Quan es declarà la guerra entre Lesbos i Atenas, el seu pare va a lluitar i com a conseqüència és mort.
Safo participà en lluites polítiques. Ella s'exilia cap a Sicília i allà es casa amb Cerciles, un mercader, amb el qual va tenir una filla.
Durant la seva estancia a Sicilia va estar en contacte amb moltes cultures, això la fa créixer intel·lectualment. En aquesta època Safo es converteix en el centre de la vida cultural i artística de Sicilia. Es queda vidua poc temps desprès de casar-se i heretà la fortuna del seu marit.
De tornada a Lesbos, Safo crea un grup de noies que rendien culte a Afrodita, tot i que altres versions diuen que aprenien a recitar cançons, i que confeccionaven flors i collarets. El que es cert és que convivia amb elles i que entre elles hi havia relacions amoroses. Això ho podem saber a través dels seus poemes

OBRA

Safo és la primera poetessa grega en escriure subjectivament, és a dir, sobre el seus sentiments. També la manera com ella escriu acaba tenint el nom  de vers sàfic. Un vers sàfic és un vers de deu síl·labes que té la tercera, la vuitena i l'última síl·laba tònica i acaba en paraula plana

Només es coneixen alguns fragments dels seus poemes, de fet tot el que sabem de la seva vida els deduïm a partir dels seus poemes. El contingut amorós dels seus poemes fa que la gent comences a parlar sobre ella.
Els seus poemes es recitaven a Atenes, i més tard els poetes romans lloaven els seus poemes. Ha sigut probablement la poetessa més imitada i traduïda de l'antiguitat clàssica. La seva poesia va servir d'inspiració a poetes, com Catul, Horaci i Ovidi.S afo adquireix el nom de la decena musa per la seva importància dins del món de la poesia.

D'entre els fragments que s'han conservat està Himno en honor a Afrodita. Les característiques de les seves obres són la naturalesa (serena i dolça), la bellesa de la dona, l'erotisme i les festes matrimonials.





1 comentari:

  1. Els poemes de Safo són d´una gran sensibilitat i bellesa. Aquí en teniu un:

    Em sembla igual als déus
    l’home que enfront de tu
    seu, i de prop t’escolta
    parlar dolçament

    i riure encisadora; això, de veritat,
    em colpeja el cor dins el pit,
    car quan et miro un instant, ja no m’és possible
    dir ni una paraula,

    sinó que la llengua se’m trava
    i prest un foc subtil em recorre la pell,
    amb els ulls no veig res
    i em ressonen les orelles,

    una suor freda em banya, i un tremolor
    em pren tota; estic més verda que l’herba
    i em sento que estic a punt
    de morir.

    Safo Llibre I, 1-16 ( Trad. Maria Rosa Llabrés)

    ResponElimina